شیر Panthera Leo

شیر ایرانی از نظر جثه از ببر اندکی کوچکتر است. شیر نر یال دارد ولی شیر ماده فاقد یال است.

شیردر انتهای دم یک دسته موی مشکی بلندی دارد. زیستگاه اصلی آن در گذشته استان فارس بوده، مخصوصا در اطراف رود کارون، مسجد سلیمان و همچنین در دشت.

مشخصات آن: پشت گردن یال دارد. در روی بدن خال های سیاه و توپر و نامنظم، وزن آن از 39 تا 65 کیلوگرم است. طول بدن (سر تا ابتدای دم) 112 تا 135 سانتی متر، طول دم 64 تا 84 سانتی متر، دم بزرگ برای حفظ تعادل در هنگام دویدن، سر و گردن و گوش ها کوچک و گرد، سوراخ های بینی گشاد، گردن کوتاه، شش و قلب نسبت به جثه ی بدن بزرگ، ناخن ها قابل جمع شدن نیست. آثار پنجه ی آن به خوبی در روی زمین باقی می ماند. معمولا در ساعات صبح و عصر به شکار می پردازد. در گرمای وسط روز استراحت می کند.

ماده ها جدا از هم زندگی می کنند اما ممکن است قلمرو های خود را مشترک استفاده کنند. از طریق بینایی طعمه خود را پیدا می کند. از حس بویایی نیز تا اندازه ای بهره می برد. معمولا برای شکار طعمه کمین می کند. هنگامی که به نقطه ی معینی که موفقیت آن تضمین است می رسد ناگهان به طعمه حمله می کند. حیوانی روز فعال است و چون خیلی سریع می دود خیلی زود خسته می شود. مدت بارداری کوتاه و در حدود 3 ماه است. در حال حاضر در ایران در استان های گلستان، سمنان، بهرام گور و پارک ملی کویر وجود دارند.

 

منبع: جزوه درسی دکتر قدیر نوری قنبلانی


موضوعات مرتبط: بیولوژی حیوانات شکاری ، شیر ، ،
برچسب‌ها: بیولوزی حیوانات شکاری , شیر , شیرنر , شیرماده , مشخصات شیر ,

تاريخ : پنج شنبه 7 آذر 1392 | 16:12 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.