ببر

طبقه‌بندی علمی:
فرمانرو: جانوران
شاخه: طناب‌داران
زیرشاخه: پستان‌داران
رده: گوشت‌خواران
راسته: گربه ‌سانان
زیرراسته: پلنگ‌ شکلان
تیره: گربه‌ سانان
زیرخانواده: Pantherinae
سرده: پلنگیان
گونه: Panthera tigris
زیرگونه: P. tigris virgata

مشخصات :
بدن ببر ستبر و در عین حال حساس است . وزن گونه های ببر از 100 کیلوگرم تا 350 کیلوگرم متفاوت است . همچنین طول بدن ببرها بین 150 سانتی متر تا 360 سانتی متر است . البته بعضی از ببرها بیش از 4 متر طول و حدود 380 کیلوگرم وزن دارند . ببر به دلیل خطوط روی بدنش ، قدرت استتار فوق العاده ای دارد . ببرها معمولا تا حدود 30 سال عمر می کنند .  
ببر مازندرانی: ببر بزرگترین گربه در بین 38 گونه ی آن در جهان است و به اعتقاد عده ای از محققان ، نیرومند ترین گربه سان است . این جانور همان طور که گفته شد از خانواده ی گربه سانان و از راسته ی گوشت خواران است . این پستاندار یکی از گونه های برجسته ی طبیعت و شاخص اکولوژیک است . تنها رقیب ببر در قدرت و زیرکی انسان ماشینی است . فضای جنگل به هنگام گشت زدن ببر ، سنگین است . نگاه این پستاندار بزرگ با چشم های قرمز مثل آتش ، به راحتی فراموش نمی شود.
بعضی بر این عقیده اند که ببر سلطان جنگل است و این عنوان به اشتباه به شیر داده شده است . چون ببر است که بیشتر در جنگل زندگی می کند و شیر را اکثر اوقات در بیشه ها و چمنزارها می توان مشاهده کرد . اما طاقت و تحمل شیر بیشتر از ببر است و ببر جانور بسیار حساسی است . بزرگ ترین گربه سان جهان جانوری منزوی و گوشه گیر است . 
زیستگاه :
ببرها زیستگاه های متنوعی دارند اما به شدت به رطوبت ، آب و سایه وابسته اند . این گربه سان نیزارها ، بوته زارها ، جنگل ها و جلگه های جنگلی که منابع آب داشته باشند را برای زیستن انتخاب می کند .
تولید مثل:
نرها و ماده‌ها تنها در هنگام جفتگیری به مدّت چند روز در کنار یکدیگر می‌مانند. ببرهای ماده پس از ۱۰۳ تا ۱۰۵ روز بارداری دو یا سه توله به دنیا می‌آورند. توله‌ها تا چند سال همراه با مادر خود زندگی می‌کنند.
به طور کلی وزن ببرهای نر از ۲۰۰ تا ۳۲۰ کیلوگرم است و مادهٔ آن‌هااز ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم می‌باشد. میانگین قد در نرها ۲٫۶ تا ۳٫۳متر و در ماده‌ها ۲٫۳ تا ۲٫۷۵ متر می‌باشد.
زادآوری و مراحل رشد :
غرش های سهمگین ببرهای نر در فصل جفت یابی ، می تواند برای جلب توجه ماده ها به کار رود و بویی که ماده ها به هنگام علامت گذاری از خود بر جای می گذارند ، آمادگی ماده را برای نرها به منظور تولیدمثل مشخص می کند . البته ببرهای نر پس از یافتن ماده و جلب توجه آن و شکست دادن رقیبان ، هنوز مشکلاتی دارند . هنگامی جفت یابی کامل شده است که ماده با غرش به جفتش حمله کرده ، اورا به عقب رانده یا زخمی می کند .
جفت گیری ببرها معمولا در زمستان صورت می گیرد و پس از دوران بارداری ، 2 تا 3 و گاهی 6 توله به دنیا می آورند . ببرها به ندرت در کنار هم جمع می شوند و از زندگی گروهی یا خانوادگی در بین آنها خبری نیست و توله ها در هنگام شکار همراه مادرشان هستند . ببر ماده توله ها را به تنهایی بزرگ می کند و توله ها تا 6 ماهگی از نظر تغذیه وابستگی تام به مادرشان دارند . ببرهای جوان در 2 تا 3 سالگی قلمرو مادر را ترک می کنند و در 4 سالگی به بلوغ می رسند .
رژیم غذایی و شکار :
ببرها با توجه به امنیت قلمروشان ، تصمیم می گیرند که روزها شکار کنند یا شب ها به دنبال طعمه بگردند . البته اغلب ببرها شب شکارند . ببرها معمولا با اتکا به وزن بالا و پنجه های نیرومندشان بر روی طعمه می پرند و طعمه را به گونه ای زمین می زنند که شانس بسیار کمی برای فرار داشته باشد . ببرهای بزرگ با ضربه ی مهلکی گردن شکار را می شکنند و باعث خفگی آن می شوند .
گاهی اوقات هم گلوی طعمه را به سرعت به دندان می گیرند تا خفه شود . ببرها با همین قدرت بی نظیرشان جانورانی به بزرگی فیل یا کرگدن را از پا درمی آورند . اما طعمه های متداول ببر ، پستانداران متوسط تا بزرگ نظیر گوزن ، مرال ، شوکا ، آهو ، گراز ، پرندگان یا خزندگان هستند . در مواقع کمبود غذا نیز به دام های اهلی مانند گاو و گاومیش حمله می کند .
 



نظرات شما عزیزان:

EhSaN
ساعت18:15---18 دی 1392
ببر دوست دارم خیلی خوشگله
ممنون


محمد عمران
ساعت13:59---9 دی 1392
وبلاگ خوبی دارید
به من هم سر بزنید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بیولوژی حیوانات شکاری ، ببر ، ،
برچسب‌ها: ببر , ویژگی ببر , مشخصات ,

تاريخ : دو شنبه 9 دی 1392 | 10:51 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.