آهویGazella Subgutorosa :
بزرگترین غزال ایران است و شکار نخست کشور ما محسوب می شود که تقریباً در همه دشت ها، جلگه ها و تپه ماهورهای کشور به استثنای مناطق بسیار خشک و کویری قسمت هایی از سواحل جنوبی ایران در همه جا پراکنش دارد.
آهوی ماده شاخ ندارد در صورتی که آهوی نر شاخ دارد ولی شاخ آن انشعاب ندارد و طول شاخ در آهوی نر تا 45 سانتی متر می رسد و در این آهو شاخ تا حدودی حالت کمانی دارد.
آهو حیوانی است که از نظر دویدن بسیار قوی است و هنگامی که احساس خطر بکند میتواند تا 70 کیلومتر در ساعت بدود و دیرتر خسته می شود که در بین گاوسانان یکی از مزیت آن می باشد.
این آهو دیرتر از همه در طول سال جفت گیری می کند و به اواخر آذر یا اوایل دی می کشد و در اردیبهشت هم زایمان می کند. نرها در 2 الی 5/2 سالگی بالغ می شوند ولی ماده ها زودتر از 5/1 سالگی بالغ می شوند.
این آهو متاسفانه در حال حاضر در دشت های مغان، ترکمن صحرا و دهلران در حال منقرض است به طوری که در فرهنگ عامه آذری موسیقی هایی در مورد آهو داریم.
 
آهوی Gazella Benettii :
جبیر غزالی کوچک جثه است. جثه آن از آهو کوچکتر است و وزن آن حداکثر به 25 کیلوگرم  می رسد. عمدتاً در مناطق خشک مرکزی و خراسان و نیز جنوب شرقی ایران جایگزین آهو می باشد.
از نظر ظاهر جبیر بسیار کوچکتر از آهو است ولی گوش آن بزرگتر از گوش آهو است و هم جبیر نر و هم جبیر ماده شاخ دارند اما شاخ جبیر نر از نیم رخ اندکی انحنا دارد ولی شاخ جبیر ماده کاملاً مستقیم است. قطر شاخ ماده در حدود نصف قطر شاخ نر است و حداکثر طول شاخ در جبیر نر به 35 سانتی متر می رسد.
جبیر در مقابل کم آبی بسیار مقاوم است و حتی می تواند آب مورد نیاز خود را از طریق تغذیه از برگ تامین نماید بطوریکه در یکی از جزایر خلیج فارس به نام جزیره فارور بیش از 200 راس جبیر زندگی می کند در جایی که یک قطره آب شیرین وجود ندارد.
زیرگونه ای از جبیر به نام چین کارا وجود دارد که گاهاً آن را غزال پاکستانی یا غزال هندی می نامند. چین کارا از نظر جثه از جبیر کوچکتر است ولی زیباترین غزال جهان محسوب می شود. 
 
منبع: جزوه درسي دكتر قدير نوري قنبلاني
 

موضوعات مرتبط: بیولوژی حیوانات شکاری ، آهو ، ،
برچسب‌ها: بزرگترين غزال , جبير , آهو , زيباترين غزال جهان , چينكارا ,

تاريخ : شنبه 18 خرداد 1392 | 18:58 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.