گنجشکها به درختها پناه می برند و آدمها به آدمها

درختها در پاییز پشت گنجشکها را خالی میکنند و آدمها در سختی ها

چه خوشبختند گنجشکانی که به درختان همیشه سبز پناه برده اند،

که همیشه سبزها کمیابند

و گنجشکهای زیادی بی پناه می مانند...


موضوعات مرتبط: عمومی ، زمستان ، ،
برچسب‌ها: زمستان , ۱۴۰۱ , گنجشک , طبیعت ,

تاريخ : چهار شنبه 5 بهمن 1401 | 20:37 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

  اگر توانسته باشم در قلب يک انسان پنجره جديدي را به سوي او باز کرده باشم زندگانی من پوچ نبوده است.

* سال نو مبارک *


موضوعات مرتبط: عمومی ، ،

تاريخ : سه شنبه 10 فروردين 1395 | 14:56 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

طبقه بندی علمی:

فرمانرو: جانوران

شاخه: مهره داران

رده: پرتو بالگان

راسته: سوف ماهی سانان

تیره: Cichlidae

سرده: Astronotus

گونه: A.ocellatus

نام علمی: Astronotus  ocellatus

ماهی اسکار با نام علمی ASTRONOTUS OCELLATUS، از شناخته شده‌ترین ماهی‌های زینتی گوشتخوار و از خانوادهٔ Chichlida است. این ماهی در آب‌های شیرین زندگی می‌کند و بومی رودخانه‌های آمازون، پاراگوئه و شرق ونزوئلا است.  معروفترین گونه‌های آن اسکار ببری و اسکار سلطنتی است. اسکار سلطنتی، پرطرفدارترین گونه از این جانور است. درازای اسکار، معمولاً نزدیک به ۲۵ سانتی‌متر است و اگر در زیستگاه طبیعی خودش باشد نزدیک به ۱۵ سال عمر می‌کنند. اسکار ماهی حدود ۶۰ سال پیش وارد بازار شد.  این ماهی با همنوعانش و ماهیان بزرگ‌تر از خود همزیستی دارد.

زیستگاه و نگهداری

این ماهی در آب شیرین زندگی می‌کند و اگر در زیستگاه طبیعی خودش باشد طول آن به۶۰ سانتی متر هم می‌رسد. ولی در فضای بسته مانند آکواریوم، تاتقریبا ۴۰-۴۵ سانتی متر بیشتر رشد نمی‌کند. دمای مورد نیاز برای نگهداری اسکار ماهی ۲۲ تا ۲۶ درجهٔ سانتیگراد است. دمای بیش از ۲۸ درجه مانع از تخم ریزی آن می‌شود. برای نگهداری اسکارها اندکی شوری در آب، حیاتی است و باعث بالا رفتن سرعت از تخم بیرون آمدن بچه‌هایش می‌شود. اسکارها باید در دمای ۲۳ الی ۲۸ درجه نگهداری شوند.  زیستگاه اصلی این نوع ماهی رودخانه آمازون می‌باشد در کنار ماهیانی همچون آروانا، پیرانا، فلاور و حتی همزیستی با تمساح آن مناطق دارد.

 خوراک

اسکار، ماهی پر اشتهائی است و با دهان بزرگش قدرت دارد ماهیان بزرگتر از دهانش را بگیرد و آرام آرام ببلعد. اسکار ماهی شکارهایش را از سر می‌بلعد. تغذیه اسکارها آسان است. آنها هر چیزی از ماهی‌های زنده گرفته تا کرم‌های خاکی را می‌خورند. اسکارها کسی را که به آنها غذا می‌دهد را به خاطر می‌سپارند. بهترین غذا برای اسکارهای مولد غذاهای زنده شامل ماهی‌های رودخانه‌ای و بچه قورباغه‌ها و آبزیان بزرگ است. اسکارها هر روز یک بار باید سیر بشوند. می‌توان از غذاهای پولکی، حبه‌ای، کرم خونی، کرم خاکی و حتی سبزیجات برای تغذیه آنها استفاده کرد.

 طرز تشخیص جنسیت اسکار:

 ماهی نر

نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و دوکی شکل است.  قوز روی سر ستبر و بلندتر است. لبهای پهن و ضخیم تری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

 ماهی ماده: 

نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.  قوز روی سر، کوتاه تر است. لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

 

علائم جفت گیری و آماده بودن اسکارها

قفل کردن لب ها در هم که ممکن است آن را با دعوای آنها اشتباه بگیرید که در زمان دعوا آنها به دور هم می چرخند و هر کدام سعی می کند دیگری را گاز بگیرد ولی در هنگام آمادگی برای تکثیر تنها لب ها را در هم قفل کرده و آسیبی به هم نمی رسانند . در این زمان شکم های آنها مقداری ورم می کند و به تمیز کردن یک سنگ یا گوشه ای از آکواریوم می پردازند . (در بعضی موارد آبهای سفید رنگی هم از ماهی ماده دفع می شود).

 تولید مثل

اسکارها برای تولید مثل باید به سن ۱۸ ماهگی برسند و اندازه آنها حداقل ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتر شده باشد. یکی از علائم نشان دهنده نزدیک بودن فصل تخم ریزی اسکارها این است که در مکان تخم ریزی (معمولاً میان تخته سنگها) شروع به تمیز کردن و ایجاد حفره می‌کنند. چه نر و چه ماده از فرزندان خود به طور یکسان مراقبت می‌کنند و شرایط زیستی را برای فرزندان خود آسان می‌کنند. خروج نوزادان اسکار از تخم معمولاً ۴ روز به طول می‌انجامد. اسکار بیشتر دوست دارد تخم هایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد تخم‌های اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه‌ای رنگ بوده و به اندازه یک عدد ماش اند. سختی آب برای تخم‌ها باید بین ۵ تا ۸ pH باشد و دمای مناسب برای تخم‌ها ۲۸ درجه سانتیگراد.

 تخم ریزی

ماهی ماده با لرزش‌های مخصوصی به سطح محل تخم ریزی نزدیک می‌شود و تخم ریزی را شروع می‌کند و بصورت یک خط ردیفی از ابتدا تا انتهای محل را تخم ریزی می‌کند و چون تخم‌ها چسبنده هستند به سنگ می‌چسبند. بعد از اتمام تخم ریزی ماهی‌ها شل و بی حال و بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می‌گیرند. در این حالت سطح آب آکواریوم کف زده‌است و رنگ آب به دلیل تجزیه اسپرم نرها شیری رنگ شده‌است.

 

خلق و خو

اسکارها ماهیان نسبتا پرخاشگری هستند. حتما شنیده اید که می گویند این ماهیان، ماهیان بد سرشتی هستند. این شایعات از آنجا می آیند که آنها سعی دارند هر چیزی که در مخزن است و در اندازة دهانی آنها است ببلعند. این ماهیان قلمرو طلب بوده و در هنگام جفت گیری این رفتار پرخاشگرانة آنها تا حد زیادی افزایش می یابد حتی می تواند به درگیری شدید بین افراد و حتی مرگ آنها منجر شود. این ماهیها بسیار باهوش هستند و قادرند که حیله های زیادی را از خود نشان دهند . به دلیل عمر زیاد (هم اندازة سگها) این ماهی نسبت به ماهیهای دیگر محبوب تر شده است. اسکارها ماهیان سخت جانی هستند و در شرایط بسیار سخت نیز حتی علایم ظاهری خاصی را نشان نمی دهند. با این حال بسیاری ممکن است تصور نمایند که این جانداران زیبا نیازمند مراقبت ویژه ای نمی باشند اما هر جانداری نیازمندیهای خاص خود را دارد. عدم مراقبت صحیح از این ماهی می تواند به صورت بیماری سوراخ در سر (hole in head) و یا فرسایش خط جانبی خود را نشان دهد.

 سازگاری اسکار

اسکار یکی از محبوبترین ماهیان گوشتخوار به شمارمی رود که تقریباً همه ی ماهیداران با آن آشنا بوده و خواستار نگهداری از آن هستند . اسکار ها خیلی سریع رشد می کنند ( بیش از 3 سانتی متر در هفته در صورت تغذیه ی کامل ). آنها را می توان با سورم و انواع سیچلاید هایی که اندازه ی بزرگتر از آن را دارند نگهداری کرد . ( تقریباً با تمام ماهیان بزرگتر از خود سازگار است). ولی اگر اسکار را در تانکی که ماهیان کوچکتر از آن هستند قرار دهید طولی نمی کشد که اثری از ماهیان قبلی باقی نمی ماند.

 

 انواع اسکار

 


موضوعات مرتبط: داستان کوتاه پائولو کوئیلو ، آکواریوم و تاکسیدرمی ، ماهی اسکار ، ،
برچسب‌ها: اسکار ماهی , آکواریوم , تاکسیدرمی ,

تاريخ : دو شنبه 18 آبان 1394 | 19:59 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

در کشور اوکراين، در نزديکي شهر Rivne، شهر کوچکي به نام Klevan وجود دارد. جاذبه اصلي اين شهر، تونل عشق (The Tunnel of Love) نام دارد که به عنوان يکي از رمانتيک ترين مکان ها در دنيا شناخته مي شود. در ماه هاي گرم سال با رشد درختان آنجا، تونلي يک کيلومتري در اطراف خط راه آهن به وجود مي آيد.


موضوعات مرتبط: عمومی ، تصاویر(بدون شرح) ، ،

تاريخ : دو شنبه 17 آذر 1393 | 12:59 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

پنجره را گشودم، از تعجب دهانم باز ماند، باورم نمی شد. سرم را ناامیدانه می چرخاندم. چند روز است که وقتی پنجره را باز می کنم، دهانم خود بخود باز می شود، از ناراحتی و بغض.

نه گیاهی، نه علفی، نه حیوانی. هیچ چیزی نبود که انسان با دیدن آن ها به تبسم روی آورد. ساختمان ها و برج های آسمان خراش سر به فلک کشیده بودند و تمام جنگل ها از بین رفته بود.

دیگر کسی با صدای قوقولی قوقوی خروس از خواب بیدار نمی شد. دیگر مستندی از حیات وحش در تلویزیون پخش نمی شد. این عاقبت بشر است. عاقبتی که با نابود کردن اکوسیستم به سراغ موجود دوپا می آید.

وقتی که شکارچیان تفنگشان را به طرف یوزپلنگی که خرامان خرامان در دشت راه می رود و غروری به دشت می دهد، می گیرند و وقتی که انسان ها به درختان سر به گردون سای لگد می زنند و آن ها را می شکنند، چیزی بهتر از این نصیب انسان نمی شود. فقط برج، فقط ساختمان های بی روح. دیگر هیچ چیز از صور طبیعی نمانده بود. دیگر کسی نمی توانست به کسی گل بدهد و دیگر کسی نمی توانست با بو کردن گل ها، مشامش را نوازش دهد. زندگی در کنار ساختمان ها هیچ معنایی پیدا نمی کند.

بسیاری از انسان ها به خاطر هوای آلوده مریض شده اند. بسیاری از آن ها.

وقتی محیط زیست نابود شود، انسان را هم به نابودی می کشاند و این جاست که انسان نیاز به گیاهان و جانوران را در می یابد و می فهمد که بدون دیدن گلی یا دیدن حیوانی زندگی اش نابود می شود و چشمانش همیشه در مقابل پنجره بسته می ماند.


موضوعات مرتبط: عمومی ، داستان ، ،

تاريخ : جمعه 7 آذر 1393 | 10:43 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

خوبِ من ، هنر در فاصله هاست ...

زیاد نزدیک به هم می سوزیم و زیاد دور از هم یخ می زنیم .

تو ، نباید آنکسی باشی که من میخواهم ، و من نباید آنکسی باشم که تو میخواهی .

کسی که تو از من می خواهی بسازی یا کمبودهایت هستند یا آرزوهایت .

من باید بهترین خودم باشم برای تو و تو باید بهترین خودت باشی برای من ....

خوب ِ من ، هنرٍِِ عشق در پیوند تفاوت هاست و معجزه اش نادیده گرفتن کمبودها . . .

زندگی ست دیگر...

همیشه که همه رنگ‌هایش جور نیست ،

همه سازهایش کوک نیست ،

 باید یاد گرفت با هر سازش رقصید ،

حتی با ناکوک ترین ناکوکش،

اصلا رنگ و رقص و ساز و کوکش را فراموش کن،

حواست باشد به این روزهایی که دیگر برنمی گردد،

به فرصت هایی که مثل باد می آیند و می روند و همیشگی نیستند ،

به این سالها که به سرعت برق گذشتند،

به جوانی که رفت،

میانسالی که می رود،

حواست باشد به کوتاهی زندگی،

به زمستانی که رفت ،

بهاری که دارد تمام می شود کم کم،

ریز ریز،

آرام آرام،

نم نمک...

زندگی به همین آسانی می گذرد.

ابرهای آسمان زندگی گاهی می بارد گاهی هم صاف است،

بدون ابر بدون بارندگی. 

هر جور که باشی...



تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393 | 11:17 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393 | 10:17 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

گوشه ای از محوطه سد


موضوعات مرتبط: عمومی ، سد سبلان ، ،
برچسب‌ها: عکس: فرناز فتح اللهی ,

تاريخ : پنج شنبه 1 آبان 1393 | 11:12 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

عکس: حسین محمدزاده


موضوعات مرتبط: عمومی ، زمستان ، ،
برچسب‌ها: پارک معلم , اردبیل , اولین برف پاییزی ,

تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 15:12 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : دو شنبه 28 مهر 1393 | 19:36 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

http://www.uplooder.net/img/image/37/44bb5d6d0f535c2da61a9604cfd73eb0/07.jpg

در حالی که تفریح بسیاری از نوجوانان 13 ساله رفتن به سینما و وقت گذرانی با دوستانشان است، کولین کارلسون آمریکایی ترجیح می دهد به کتابخانه رفته و بر معلومات خود اضافه کند. او یکی دیگر از نوابغ دنیاست که در 2 سالگی می توانست بخواند و در 11 سالگی دیپلم گرفت. او از سن 9 سالگی دروس دانشگاهی را مرور کرده و در 12 سالگی توانست به عنوان دانشجوی تمام وقت در دانشگاه کنتیکت و در رشته محیط زیست و اکولوژی مشغول به تحصیل شود. کولین در سن دو سالگی پدر خود را از دست داد. این درحالی بود که خودش نیز از بیماری آسم و آلرژی به خوراکی های مختلف رنج می برد. دلیل اصلی آسم کولین زندگی در محیط آلوده بود و به همین خاطر او تصمیم گرفت تا در این رشته تحصیل کند تا شاید کودکان دیگر دچار بیماری هایی این چنین نشوند. کولین باشگاه طرفداران محیط زیست را راه اندازی کرده و هم اکنون در آنجا مشغول به کار است. او قصد دارد تحصیلات خود را در سن 22 سالگی به اتمام رسانده و مدرک دکترای اکولوژی را دریافت کند. 


موضوعات مرتبط: عمومی ، نابغه حامی محیط زیست ، ،
برچسب‌ها: نابغه , محیط زیست , کولین کارلسون ,

تاريخ : پنج شنبه 24 مهر 1393 | 10:58 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

نوع فایل: Word

حـــجــم: 1.65Mb

مــوضوع: تالاب شادگان


موضوعات مرتبط: دانلود پروژه ، تالاب شادگان ، ،
برچسب‌ها: پروژه , تالاب , تالاب شادگان ,

تاريخ : دو شنبه 21 مهر 1393 | 19:30 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : جمعه 18 مهر 1393 | 14:9 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

دژ بابک ، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، در نزدیک به سه‌ کیلومتری شهر کلیبرمی‌باشد. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده و نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر رویارویی با تازندگان (مهاجمین) عرب تا سال ۸۹۳ میلادی، گرفته است این منطقه بین آذربایجان و اران، نزدیک به رود ارس قرار دارد.

پیش از این که به دروازه دژ برسیم از گذرگاهی می‌گذریم، این گذرگاه همچون دالانی است و تنها گنجایش گذشتن یک نفر را دارد و دو نفر به سختی از آن می‌توانند بگذرند. گذرگاه در فاصله دویست متری دروازه دژ و روبروی آن می‌باشد. آمدن هر تازه‌وارد سپاهی و غیره، کوهبانیه‌ها راکه در برج‌های دوسوی دروازه جای داشته‌اند را هشیار می‌کرده است. جایگاه کوهبانیه‌ها در بلندی است و بنابر این به هر چیز و هر کس چیرگی کامل داشته‌اند. این برج‌ها یکی مخروطی و دیگری مدور واستوانه‌ای از سنگ‌های تراشیده با ملاط ساروج استوار ساخته شده‌اند. باروها که از نوعی سنگ خارا ساخته شده تمام درزهای کوهستان را بسته است. برای نفوذ به درون بنا بایستی حتما از دروازه گذشت و از کوهستان راهی برای درون شدن، نیست. نزدیک شدن ابزار دژ کوب، منجنیق و آتش افکن به این دژ تقریباً ناشدنی بود.

بنای دژ که دو طبقه و سه طبقه است که پس از ورودی قرار گرفته است و پس از آن تالار اصلی وجود دارد که پیرامون آن را هفت اتاق فرا گرفته است، اتاق‌هایی که به تالار میانی راه دارند. در بخش شرقی دژ تاسیسات دیگری مرکب از اتاق‌ها و آب انبارها ساخته شده است. سقف آب انبارها با طاق جناغی و گهواره‌ای استوار شده‌اند. محوطه درونی آن‌ها نیز به وسیله گونه‌ای ساروج نفوذ ناپذیر گردیده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان و هنگام تنگناها و محاصره‌ها از آب آن‌ها بهره‌برداری می‌شد. در سمت شمال غربی دژ پلکان‌هایی سرتاسری بود است که اکنون ویران شده و بخش‌هایی از آن بیرون خاک است و تنها راه صعود به بخش‌های بلندتر بناست.

عکس: فرناز فتح اللهی

مطب: ویکی پدیا


موضوعات مرتبط: آثار تاریخی ، قلعه بابک ، ،
برچسب‌ها: قلعه بابک , کلیبر , بابک خرمدین ,

تاريخ : پنج شنبه 17 مهر 1393 | 20:36 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : شنبه 31 خرداد 1393 | 9:1 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

یک جنگل کاملا بکر و دست نخورده ؛ جنگلی که هنوز دست آلوده بشر آن را با زباله‌های کثیف و رنگارنگش نیالوده و پنجه بر مخملین سبز آن نینداخته و زخمی‌اش نکرده است، یک دشت پر از گل بابونه فارغ از هر فکر و اندیشه‌ای همراه با چرخ پروانگان زیبا و رنگارنگ در آسمان صاف و آبی آن و این همه زیبایی با چاشنی تازگی و طراوت هوایی پاک، جایی به نام جنگل فندقلو.

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: منطقه گردشگری ، فندقلو ، ،
برچسب‌ها: فندقلو , عكس:فرناز فتح اللهي ,

تاريخ : سه شنبه 13 خرداد 1393 | 10:10 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 | 14:34 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 | 14:33 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 | 14:31 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 | 14:29 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 | 14:27 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 | 14:22 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 | 14:18 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 | 14:10 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

یکی از عجیب ترین پرنده ها در سرزمینی عجیب، باکلان (cormorant) فاقد توان پروازی بنام Nannopterum harrisi است که در جزایر گالاپاگوس بعد از ماهی گیری بال ها را در آفتاب می خشکاند. این شناگر ماهر به کمک پاها شنا می کند و به شکار ماهی و هشت پا می پردازد. این باکلان مثالی از پرندگان کارینات داری جناغ با زایده ی عمودی است اما این زایده را از دست داده و فاقد توان پرواز شده است.

منبع: جانورشناسی مهره داران ترجمه ی حسین دانش فر


موضوعات مرتبط: اكولوژي حيات وحش ، باکلان ، ،
برچسب‌ها: پرندگان , باکلان , اکولوژی حیات وحش ,

تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 | 11:25 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1393 | 18:41 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

وقتی راه رفتن آموختی، دویدن بیاموز.

دویدن که آموختی، پرواز را بیاموز.

راه رفتن بیاموز زیرا راه هایی که می روی جزئی از تو می شوند

و سرزمین هایی که می پیمایی بر مساحت تو اضافه می شوند.

دویدن بیاموز چون هرچیز را که بخواهی دور است

و هر قدر که زود باشی،دیر است.

پرواز را یاد بگیر نه برای اینکه از زمین جدا باشی،

برای آنکه به اندازه فاصله زمین تا آسمان گسترده شوی.

من راه رفتن را از یک سنگ آموختم،

دویدن را از یک کرم خاکی،

و پرواز را از یک درخت.

بادها از رفتن به من چیزی نگفتند،

زیرا آنقدر در حرکت بودند که رفتن را نمی شناختند.

پلنگان دویدن را یادم ندادند،

زیرا آنقدر دویده بودند که دویدن را از یاد برده بودند.

پرندگان نیز پرواز را به من نیاموختند،

زیرا چنان در پرواز خود غرق بودند که آن را به فراموشی سپرده بودند.

اما سنگی که درد سکون را کشیده بود، رفتن را می شناخت.

کرمی که در اشتیاق دویدن سوخته بود، دویدن را می فهمید.

و درختی را که پاهایش در گل بود، از پرواز بسیار می دانست.

آنها از حسرت به درد رسیده بودند و از درد به اشتیاق و از اشتیاق به معرفت.


موضوعات مرتبط: عمومی ، متن ادبی ، ،
برچسب‌ها: نویسنده: ناشناس , ,

تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393 | 13:0 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393 | 12:49 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

 

قلعه قهقهه (کهندژ) در دهستان یافت از دهستان های بخش مرادلو و در نزدیک روستای کنچوبه و قره آغاج ، در فاصله 80 کیلومتری شمال مشکین شهر واقع شده است. این قلعه در ارتفاع تقریبی 1200 متر از سطح دریا، با دیوارهای بلند طبیعی و در میان صخره ها قرار دارد. دور تا دور قلعه پرتگاه خطرناک و عمودی شکل طبیعی قرار دارد که گویی صخره های آن به دست بشر پیرایش یافته است.
 وقایع و حوادثی که مورخین در مورد قلعه قهقهه ذکر کرده اند بیشتر مربوط به دوران صفویه است اما این بدان معنی نیست که قلعه در دوره صفویه ساخته شده است. طبق تحقیقات باستان شناسی به عمل آمده استقرار در این قلعه به دوران قبل از اسلام می رسد. اما در مورد بنای قلعه اختلاف نظر وجود دارد.
 از سال 1380 در جهت احیاء و مرمت قلعه گام های مؤثری برداشته شده که اصلاح مسیر صعود به قلعه و مرمت سر در ورودی آن از جمله این اقدامات اساسی و حفاظتی است. راه ورودی این قلعه از ضلع شمالی آن می باشد که به عنوان یک قلعه نظامی مطرح بوده است. در دو طرف دروازه ورودی ، دو برج قرار دارد. عرض در ورودی 5/2 متر است و از جنس سنگ و آجر با طاق هلالی شکل می باشد که هنوز هم پابرجاست. این قلعه محل زندانی شدن فرزندان شاه طهماسب صفوی از جمله اسماعیل میرزا بوده و شیخ احمد گیلانی نیز در این قلعه زندانی بوده است. وجود زندان صخره ای، آسیاب ، آب انبار و محل های دیده بانی از جمله ویژگیهای بارز این قلعه به شمار می رود.

 

درب ورودی زندان

 

 


موضوعات مرتبط: آثار تاریخی ، قلعه قهقهه ، ،
برچسب‌ها: متن:پانوساوالان , عکس:فرناز فتح اللهی ,

تاريخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393 | 13:37 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

 

 این منطقه در 16 کیلومتری مشکین مرکزی و در نزدیکی روستای کؤربولاغ قرار دارد. از ویژگیهای بارز این منطقه می توان به وجود صخره های عظیم ، سر به فلک کشیده و یکنواخت آن اشاره کرد که انسان در به وجود آوردن آن هیچ نقشی نداشته است.
طبیعت اطراف دره کپز دارای پوشش گیاهی خاص و انواع درختان میوه ای از قبیل تمشک و زالزالک می باشد. همچنین این منطقه زیستگاهی برای انواع وحوش از قبیل خرس قهوه ای، گرگ، روباه و انواع پرندگان می باشد.
 تفرجگاه کپز با توجه به استعداد بالقوه طبیعی و ساختار ویژه اش یکی ازمناطق مهم گردشگری مشکین شهر بوده و در توسعه گردشگری می تواند به یکی از کانون های مهم جذب توریست تبدیل گردد.
 برای رفتن به این مکان باید حدودا از 14 کیلومتری جاده مشکین ـ اردبیل جاده فرعی به سمت روستای کؤربولاغ را پیچید و پس از طی زمانی کوتاه به آنجا رسید.

 

 

 


موضوعات مرتبط: منطقه گردشگری ، کپز ، ،
برچسب‌ها: متن:پانوساوالان , عکس:فرناز فتح اللهی ,

تاريخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393 | 12:49 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

در فاصله هزاره دهم تا هزاره ششم قبل از میلاد در دوره نئولیتیک بعد از دوره های پارینه سنگی و میانه سنگی یک نوع بناهای سنگی بدست انسانهای آن زمان بوجود آمده که مشهور به سنگ افراشته ها ( استل ) است این سنگها را بصورت عمودی بیشتر دردامنه تپه ها ومحوطه های باز در دل خاک می نشاندند که سنگ افراشته های شهر یئری از این نوع هستند ارتفاع این سنگ افراشته ها بیش از سه متر می باشد در رویه بیشتر این سنگ افراشته ها که بصورت مونث و مذکر می باشد شکل انسانی که شمشیرش را حمایل کرده حجاری شده است این سنگ افراشته ها به تعداد زیاد درمحوطه شهر یئری (مشهور به مکتب اوشاقلاری در منطقه) پراکنده اند. این آثار تقریبا در شمال شرقی روستای ارجق کنار قره سو واقع گردیده است .

 

 


موضوعات مرتبط: آثار تاریخی ، شهر یئری ، ،
برچسب‌ها: شهر یئری , عکس:فرناز فتح اللهی ,

تاريخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393 | 12:30 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393 | 21:28 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393 | 21:25 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
تاريخ : یک شنبه 10 فروردين 1393 | 21:6 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

نوع فایل: PDF

حجم: 9,762 کیلوبایت

موضوع: اکوسیستم های اصلی کشور


موضوعات مرتبط: دانلود پروژه ، اکوسیستم های اصلی کشور ، ،
برچسب‌ها: دانلود پروژه , اکوسیستم های اصلی کشور ,

تاريخ : دو شنبه 9 دی 1392 | 13:33 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

طبقه‌بندی علمی:
فرمانرو: جانوران
شاخه: طناب‌داران
زیرشاخه: پستان‌داران
رده: گوشت‌خواران
راسته: گربه ‌سانان
زیرراسته: پلنگ‌ شکلان
تیره: گربه‌ سانان
زیرخانواده: Pantherinae
سرده: پلنگیان
گونه: Panthera tigris
زیرگونه: P. tigris virgata

مشخصات :
بدن ببر ستبر و در عین حال حساس است . وزن گونه های ببر از 100 کیلوگرم تا 350 کیلوگرم متفاوت است . همچنین طول بدن ببرها بین 150 سانتی متر تا 360 سانتی متر است . البته بعضی از ببرها بیش از 4 متر طول و حدود 380 کیلوگرم وزن دارند . ببر به دلیل خطوط روی بدنش ، قدرت استتار فوق العاده ای دارد . ببرها معمولا تا حدود 30 سال عمر می کنند .  
ببر مازندرانی: ببر بزرگترین گربه در بین 38 گونه ی آن در جهان است و به اعتقاد عده ای از محققان ، نیرومند ترین گربه سان است . این جانور همان طور که گفته شد از خانواده ی گربه سانان و از راسته ی گوشت خواران است . این پستاندار یکی از گونه های برجسته ی طبیعت و شاخص اکولوژیک است . تنها رقیب ببر در قدرت و زیرکی انسان ماشینی است . فضای جنگل به هنگام گشت زدن ببر ، سنگین است . نگاه این پستاندار بزرگ با چشم های قرمز مثل آتش ، به راحتی فراموش نمی شود.
بعضی بر این عقیده اند که ببر سلطان جنگل است و این عنوان به اشتباه به شیر داده شده است . چون ببر است که بیشتر در جنگل زندگی می کند و شیر را اکثر اوقات در بیشه ها و چمنزارها می توان مشاهده کرد . اما طاقت و تحمل شیر بیشتر از ببر است و ببر جانور بسیار حساسی است . بزرگ ترین گربه سان جهان جانوری منزوی و گوشه گیر است . 
زیستگاه :
ببرها زیستگاه های متنوعی دارند اما به شدت به رطوبت ، آب و سایه وابسته اند . این گربه سان نیزارها ، بوته زارها ، جنگل ها و جلگه های جنگلی که منابع آب داشته باشند را برای زیستن انتخاب می کند .
تولید مثل:
نرها و ماده‌ها تنها در هنگام جفتگیری به مدّت چند روز در کنار یکدیگر می‌مانند. ببرهای ماده پس از ۱۰۳ تا ۱۰۵ روز بارداری دو یا سه توله به دنیا می‌آورند. توله‌ها تا چند سال همراه با مادر خود زندگی می‌کنند.
به طور کلی وزن ببرهای نر از ۲۰۰ تا ۳۲۰ کیلوگرم است و مادهٔ آن‌هااز ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم می‌باشد. میانگین قد در نرها ۲٫۶ تا ۳٫۳متر و در ماده‌ها ۲٫۳ تا ۲٫۷۵ متر می‌باشد.
زادآوری و مراحل رشد :
غرش های سهمگین ببرهای نر در فصل جفت یابی ، می تواند برای جلب توجه ماده ها به کار رود و بویی که ماده ها به هنگام علامت گذاری از خود بر جای می گذارند ، آمادگی ماده را برای نرها به منظور تولیدمثل مشخص می کند . البته ببرهای نر پس از یافتن ماده و جلب توجه آن و شکست دادن رقیبان ، هنوز مشکلاتی دارند . هنگامی جفت یابی کامل شده است که ماده با غرش به جفتش حمله کرده ، اورا به عقب رانده یا زخمی می کند .
جفت گیری ببرها معمولا در زمستان صورت می گیرد و پس از دوران بارداری ، 2 تا 3 و گاهی 6 توله به دنیا می آورند . ببرها به ندرت در کنار هم جمع می شوند و از زندگی گروهی یا خانوادگی در بین آنها خبری نیست و توله ها در هنگام شکار همراه مادرشان هستند . ببر ماده توله ها را به تنهایی بزرگ می کند و توله ها تا 6 ماهگی از نظر تغذیه وابستگی تام به مادرشان دارند . ببرهای جوان در 2 تا 3 سالگی قلمرو مادر را ترک می کنند و در 4 سالگی به بلوغ می رسند .
رژیم غذایی و شکار :
ببرها با توجه به امنیت قلمروشان ، تصمیم می گیرند که روزها شکار کنند یا شب ها به دنبال طعمه بگردند . البته اغلب ببرها شب شکارند . ببرها معمولا با اتکا به وزن بالا و پنجه های نیرومندشان بر روی طعمه می پرند و طعمه را به گونه ای زمین می زنند که شانس بسیار کمی برای فرار داشته باشد . ببرهای بزرگ با ضربه ی مهلکی گردن شکار را می شکنند و باعث خفگی آن می شوند .
گاهی اوقات هم گلوی طعمه را به سرعت به دندان می گیرند تا خفه شود . ببرها با همین قدرت بی نظیرشان جانورانی به بزرگی فیل یا کرگدن را از پا درمی آورند . اما طعمه های متداول ببر ، پستانداران متوسط تا بزرگ نظیر گوزن ، مرال ، شوکا ، آهو ، گراز ، پرندگان یا خزندگان هستند . در مواقع کمبود غذا نیز به دام های اهلی مانند گاو و گاومیش حمله می کند .
 


موضوعات مرتبط: بیولوژی حیوانات شکاری ، ببر ، ،
برچسب‌ها: ببر , ویژگی ببر , مشخصات ,

تاريخ : دو شنبه 9 دی 1392 | 10:51 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

نوع فایل: PDF

حجم: 2,65 مگابایت

موضوع: نحوه ی کاشت فندق

 

 


موضوعات مرتبط: دانلود پروژه ، نحوه کاشت فندق ، ،
برچسب‌ها: دانلود پروژه , درخت فندق , نحوه کاشت ,

تاريخ : یک شنبه 8 دی 1392 | 10:42 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

 طبقه بندی علمی:        

شاخه طناب داران

رده پستانداران

راسته آب باز سانان

زیر راسته آب باز سانان دندانه دار

تیره دلفین سانان

نام دلفین از واژه یونانی دلفیس  آمده که مرتبط با واژه دلفوس به معنای "رَحِم" در این زبان است. از این رو می‌توان نام این جاندار را به "ماهی‌ای که دارای رَحِم است" تعبیر کرد. نام این جانور درهرمزگان کراره است.دلفین را به زبان محلی در بوشهر پیسو می‌نامند. بدن دلفین‌ها دوک‌وار است که به آن‌ها امکان شناکردن سریع را می‌دهد. دم-باله‌ی آن‌ها برای پیش‌رانش به کار می‌رود و باله‌های کناری نیز برای جهتگیری. باله‌ی فوقانی نیز، در میان نژادهایی که دارای آن هستند، باعث تعادل در هنگام شنا می‌شود.

انواع دلفین: دلفین معمولی، پوزه بطری، خال دار، راسو، قاتل

کوچکترین دلفین دریاها، پرپیز در دریای کرتز زندگی میکند که طولش 1.5 متر و وزنش 50 کیلوگرم میباشد. بزرگترین نوع دلفین در اُرکا وجود دارد که جنس نر آن تا 8 متر رشد میکند و وزنش تا 6 تن هم میرسد. دلفین ها به صورت گروهی زندگی می کنند، برخی از این گروه ها شامل ۱۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلفین می باشد و در هر گروه دلفین های ماده در مرکز قرار می گیرند و توسط دلفین های نر محاصره می شوند. دلفین ها شنا گران، غواصان، شیرجه زنان خیلی ماهری هستند. برخی میتوانند 40 کیلومتر را در نیم ساعت طی کنند و 300 متر به عمق دریا بروند و 6 متر به بیرون از سطح آب بپرند و البته نوع خاصی از آنان (باتل نوز) میتوانند 30 دقیقه نفس خودشان را حبس کنند.

 

 


موضوعات مرتبط: آبزیان ، دلفین ، ،
برچسب‌ها: دلفین , ویژگی های دلفین , طبقه بندی علمی , آبزیان ,

تاريخ : یک شنبه 8 دی 1392 | 10:26 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

نوع فایل: Word

حجم: 245 کیلوبایت

موضوع: مناطق حفاظت شده ی استان اردبیل

 


موضوعات مرتبط: دانلود پروژه ، مناطق حفاظت شده ی استان اردبیل ، ،
برچسب‌ها: دانلود , مناطق حفاظت شده استان اردبیل , پروژه ,

تاريخ : پنج شنبه 5 دی 1392 | 11:3 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |

 نوع فایل: Word

حجم:285 کیلوبایت

موضوع: توسعه پایدار کشاورزی

 


موضوعات مرتبط: دانلود پروژه ، توسعه ی پایدار کشاورزی ، ،
برچسب‌ها: دانلود , توسعه پایدار کشاورزی , پروژه ,

تاريخ : پنج شنبه 5 دی 1392 | 10:40 | نویسنده : فرناز فتح اللهی |
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.